Zaufali nam:


Partnerzy:


Polecamy:







USŁUGI » ISO/TS 16949

Definicja | Korzyści | Wdrożenie

Czym jest ISO/TS 16949?

Specyfikacja Techniczna ISO/TS 16949:2009 stanowi rozszerzenie normy ISO 9001:2008 o elementy dedykowane przemysłowi samochodowemu. Została opracowana przez IATF we współpracy z Międzynarodową Organizacją ds. Normalizacji (ISO).

Norma ta określa zasady kontroli nad pracami i czynnościami świadczonymi na rzecz klienta z branży motoryzacyjnej i jego wymagań w celu uzyskania pewności, co do ich jakości. Odnosi się ona do procesów decydujących o wytworzeniu produktów, jakie dostarczają swoim klientom dostawcy dla przemysłu motoryzacyjnego. Jest narzędziem umożliwiającym każdej firmie podnoszenie poziomu jakości wytwarzanych wyrobów poprzez ciągłe doskonalenie metod i sposobów działania.

Główne rozdziały Specyfikacji Technicznej:

0. Wprowadzenie.

1. Zakres normy.

2. Normy powołane.

3. Terminy i definicje.

4. Wymagania dotyczące systemu zarządzania jakością.

5. Odpowiedzialność kierownictwa.

6. Zarządzanie zasobami.

7. Realizacja wyrobu.

8. Pomiary, analiza i doskonalenie.

Korzyści płynące z wdrożenia ISO/TS 16949:

  • pozwala na uzyskanie prestiżowego, międzynarodowego i uznawanego na całym świecie certyfikatu

  • zwiększa szansę wygrania przetargów (posiadanie certyfikatu ISO jest warunkiem punktowanym)

  • umożliwia dostosowanie się do wymagań branży motoryzacyjnej

  • zwiększa konkurencyjność i wiarygodność w przemyśle motoryzacyjnym

  • pozwala ocenić wymagania i oczekiwania klientów, dzięki czemu zwiększa ich zaufanie i zadowolenie
  • gwarantuje wysoki poziom usług i jakość oferowanych wyrobów
  • obniża koszty wytwarzania

  • zwiększa efektywność i produktywność

  • poprawia rentowność i wyniki operacyjne

  • usprawnia zarządzanie

  • zapobiega niezgodnościom i ogranicza straty związane ze skargami i reklamacjami

  • podnosi poziom kwalifikacji pracowników

  • poprawia organizację pracy i komunikację wewnątrz firmy

  • eliminacja wielokrotnych audytów certyfikujących

Jak działamy:

Etap 1
Przygotowanie wdrożenia:

  • audyt wstępny (identyfikacja istniejącego systemu jakości, wstępna identyfikacja procesów)

  • raport z audytu wstępnego (ocena aktualnego stanu firmy w odniesieniu do wymagań Specyfikacji Technicznej, wstępna lista dokumentacji SZJ wymaganej w firmie)

  • harmonogram prac wdrożeniowych

Etap 2
Szkolenia przygotowawcze:

  • dla najwyższego kierownictwa z zakresu wdrażanej Specyfikacji Technicznej

  • dla Pełnomocników ds. SZJ obejmujące wymagania Specyfikacji Technicznej oraz zasady dokumentowania wdrażanego systemu

Etap 3
Dokumentowanie SZJ (przez naszych konsultantów lub Państwa pracowników pod naszym nadzorem):

  • stworzenie struktury organizacyjnej i opisanie zakresu obowiązków

  • identyfikacja i opisanie (mapowanie) procesów zarządzających, głównych i wspomagających

  • zdefiniowanie polityki jakości i celów jakościowych dla organizacji

  • opracowanie Księgi Jakości, procedur, instrukcji i kart

  • przygotowanie narzędzi jakościowych (FMEA, PPAP itp.)

  • weryfikacja opracowanej dokumentacji

Etap 4
Wdrożenie Systemu:

  • zdefiniowanie celów jakościowych dla organizacji

     

  • wdrożenie opracowanej dokumentacji i narzędzi jakościowych

  • konsultacje w zakresie stosowania dokumentów

  • wprowadzenie niezbędnych poprawek

  • szkolenie pracowników z zakresu nowej dokumentacji systemowej

Etap 5
Szkolenie dla personelu odpowiedzialnego za jakość obejmujące wymagania Systemu Zarządzania wg
ISO/TS 16949:2009 oraz narzędzi jakościowych (APQP, PPAP, FMEA, MSA, SPC, 8D)

Etap 6
Szkolenie audytorów wewnętrznych:

  • wybór zespołu audytorów audytorów wewnętrznych

  • szkolenie nt. wymagań Specyfikacji Technicznej i zasad przeprowadzania audytów

  • sprawdzian wiadomości i wydanie certyfikatu

Etap 7
Audyt wewnętrzny:

  • opracowanie planu audytów wewnętrznych

  • przygotowanie i przeprowadzenie audytu

  • wprowadzenie działań korygujących i zapobiegawczych

Etap 8

Przegląd zarządzania:

  • przeprowadzenie przeglądu systemu zarządzania zgodnie z wymaganiami normy

  • ocena podjętych działań poaudytowych

  • definiowanie zaleceń do doskonalenia wynikających z ustaleń z przeglądu

Etap 9
Certyfikacja:

  • wybór jednostki certyfikującej i złożenie wniosku

  • przygotowanie do audytu certyfikującego (audyt próbny)

  • audyt certyfikujący

  • przeprowadzenie niezbędnych działań korygujących

  • wydanie certyfikatu przez jednostkę certyfikującą
  • audyty nadzoru (1/rok)

  • audyt recertyfikujący (co 3 lata)

Etap 10
Bezpłatne konsultacje:

  • W ciągu 6 miesięcy od uzyskania certyfikatu, nasi konsultanci są do Państwa dyspozycji mailowo lub telefonicznie.


Firmy zainteresowane wdrożeniem, szkoleniem lub konsultacją w zakresie ISO/TS 16949 prosimy o kontakt w celu omówienia warunków współpracy.


Quality.com.pl kojarzy się ze słowami: ISO 9001, ISO 14001, PN/OHSAS 18001, HACCP, ISO 22000, IFS, BRC, ISO/TS 16949, FMEA, PPAP, APQP, 8D - Szkolenie, Audit, Wdrożenie, Certyfikat, System, Dokumentacja - dolnośląskie Wrocław Wałbrzych Legnica Lubin Kłodzko Jelenia Góra Zielona Góra Opole